18 Mayıs 2017 Perşembe

Erich Fromm' un Sevme Sanatı

Erich Fromm için ne demeli; bir düşünür, toplumbilimci, psikanalist, yazar, filozof, sosyolog? Belki de hepsi. Ama önemli çalışmalar ile kendini kıymetli kılmış vesselam. Şu kocaman toplumun tüketen yüzüne eleştiriler yapmış da bir de sevme ve sevgi adına görüşler koymuş, sevgi anlayışıyla ilgili fikirlere bir bakış açısı getirmiş. Ben de bundan bahsetmek istiyorum işte...


"Bütün insanlar sevginin önemli olduğu konusunda hemfikir. Ancak hiç kimse, sevgi konusunda birşeyler öğrenmek gerektiğini düşünmez.
Büyük çoğunluk sevme sorununu; sevmek' ten, kişinin kendi sevme yetisinden çok, sevilme sorunu olarak görür. Bu yüzden onlar için önemli olan nasıl sevilebilecekleri, nasıl sevimli olabilecekleridir."

"Yalnızlık, sevgiye olan gereksinimi artırıyor. Bütün insanlar, bilinçli ya da bilinçsiz bir şekilde, farklı türde sevgilerle bu duyguya- yalnızlığa- dayanmaya çalışıyor: Sevgi insanın ayrılık, yalnızlık duygularını yenmesine yardım eder; gene de kendisi olarak kalmasını, bütünlüğünü yitirmemesini sağlar. Sevgide iki varlığın bir olması, gene de iki ayrı varlık olarak kalabilmeleri ikilemi gerçekleşir."

"Özenme, kıskançlık, hırs türü ne olursa olsun açlık: Bütün bunlar tutkulardır. Oysa sevgi zorunluluk altında değil; yalnızca özgürlük içinde gelişir. İnsanca güçlerin ortaya dökülmesidir."

"Sevgi bir etkinliktir; edilgen bir olay değildir. Birşeyin içinde olmaktır, birşeye kapılmak değil. Sevginin etkin özelliği şöyle tanımlanabilir: Sevgi vermektir. Vermek nedir? Çok kolay gibi görünse de bu sorunun yanıtı karışıklıklarla, belirsizliklerle doludur. Bu konuda en büyük yanılma, vermenin 'birşeyden vazgeçmek' ondan yoksun kalmak, o şeyi birisi uğruna yitirmek diye anlaşılmasıdır."

"Seven kişi başkasına ne verir? Kendisinden verir; kendisinde bulunan en önemli şeyden, yaşamından verir. Bu, o kimsenin yaşamını, öbür insan uğruna harcaması demek değildir. Sevinçlerinden, ilgilerinden, anlayışından, bilgisinden, nüktesinden, üzüntülerinden verir."

Tepkiler:

10 yorum:

  1. Görüşleri ve sözleri ne kadar da doğru. Böyle insanlar dünyaya nadir gelir. Teşekkürler bu güzel paylaşım için. Sevgiler ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katılıyorum size, ben teşekkür ederim sevgiler benden.. :))

      Sil
  2. Bu kitabı çok sevdiğim bir hocam önerdi ama bir türlü alıp okuyamadım. Alıntılara da bakınca neden önerildiğini anlıyorum 😄. Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değil mi ya :D Ben teşekkür ederim.. :)

      Sil
  3. Çok güzelmiş. Sevgide iki varlığın bir olması... Bu kısım çok hoşmuş.

    YanıtlaSil
  4. Seven kişi başkasına ne verir? Kendisinden verir; kendisinde bulunan en önemli şeyden, yaşamından verir.
    Mükemmel bir tespit, yazı için de kaleminize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet gerçekten de öyle. Teşekkür ederim.. :)

      Sil
  5. çok sevdiğim bir kitap ama bu yazarın "sahip olmak ya da olmak" adlı kitabı bu kitaptan daha önemli, kafamı alt üst eden kitap yani, bir de wilhelm reich var tabi o da süfer hele hele dinle küçük adam adlı kitabı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aa okumamışım ya ben, not ettim hemen ;)

      Sil