1 Haziran 2017 Perşembe

İlk İzlenim Dediğin

İnsanlar arasındaki etkileşim evrelerinde ileriyi belirleyen en temel faktörün ilk izlenimler olduğunu bilen bizler, çoğu zaman tavırlarımızı sırf ilk izlenimlerden aldığımız enerji doğrultusunda şekillendirmekten çekinmiyoruz. Devir değiştikçe ve artık çoğu şeyin 'görünürlük' payına verilen önem arttıkça da haliyle ilk izlenimler neredeyse karakterin bir kuralı haline gelmiş durumda. Peki biz insanlar ilk izlenimlerimizi neye dayanarak oluşturuyoruz? Duruş? Kıyafetler? Fiziksel özellikler? Ya da hepsi. Bir bakalım...


  • Yüz İfadeleri
Yüz ifadeleri aslında öyle güçlü bir kategori ki, gelmiş geçmiş pek çok araştırmacı bunun etkisini ortaya koyabilmek için sayısız çıkarımların altına imza atmıştır. Ufak bir araştırma sonucunda vakti zamanında Darwin' in bu konuya yönelik verilerine rastladım ve hatta bu teoriler son yıllarda oldukça kabul görmekteymiş. Buna göre; yüz ifadeleri yalnızca iletişimde kendisini göstermekle kalmamıştır. Duygusal anlamda bazı ifadeler doğuştan varolmuş ve bu nedenle de tüm dünyada aynı şekilde algılanmıştır. Mutluluk, üzüntü, korku, şaşkınlık ya da tiksinme gibi. Kim olduğumuz, nereli ya da hangi kültürden olduğumuzun söz konusu bu duygularda pek bir etkisi yoktur değil mi...
Aynı zamanda insanların yüz ifadeleri bizim hislerimizle doğru orantılıdır. Karşı taraf nasıl bir ifade sergiliyorsa biz de o yönde bir tavır ediniriz kendimize. Kızmışsa endişeleniriz, mutluysa rahatlarız. Ama tabi her insan bu duruma eşit derecede dikkat ediyor dersem de pek doğru olmaz.


  • Göz Teması
Benim de en çok dikkat ettiğim ve fazlasıyla hassas olduğum bir madde bu. Bana göre koca bir iletişim sırf göz teması kurularak bile doğru yolda ilerleyebilir. Hisler, tavırlar, fikirler göz temasıyla kendisini ortaya çıkaran faktörlerdir. Bu nedenle her insan öncelikle karşısındakinin gözlerini net bir şekilde görebilmek ister. Göz göze gelmekten kaçınanlar ise adeta istenmeyen kişilerdir. Genellikle utanan ya da korkan bireylerin göz teması kurmaktan kaçındığı gibi bir fikrimiz olsa da, günlük hayatta bazı bireylerin kendi iradeleriyle göz teması kurmaktan kaçındıkları da bazı araştırmalara konu olmuş bilgiler arasında. 
Hem ne demişler, gözler kalbin aynasıdır. 😄


  • Dış/ Fiziksel Görünüm
Ne yazık ki son yıllarda insanları yalnızca dış görünümlerine bakarak değerlendiriyor ve iletişimin gidişatını belirliyoruz. Bir insanı ciddi anlamda tanımaktansa fiziki özelliklerine bakarak bir kategoriye rahatlıkla dahil edebiliyoruz. Tabi ki yapılan araştırmalar da, güzel bir yüzün, insanda olumlu duyguları ortaya çıkardığını ve bu nedenle tam bir güven sağlayarak iletişime geçtiğini ortaya koymuş. Buna yönelik yapılan onlarca sosyal deneyi de göz önünde bulundurursak, evet gerçekten de karşımızdakinin kaşı- gözü güzelse biz de oradayız. Ama değilse üzgünüm, iletişime kapalıyız(!)


  • Beden Dili
Aslında beden diline dair söylenecekleri az çok biliyoruz, ben de bu konuda liseden itibaren pek çok seminere katılıp bilgi edinmiştim. Ama yine de insanlar arası ilişkilerin belki de sonucunu belirleyecek kadar güçlü olan beden dilini öyle sıradan bir faktör olarak da görmemek lazım. Elimizi kolumuzu nereye koyduğumuzdan tutun da, bakışlarımızın yönüne, oturup kalkarken vücudumuzun aldığı şekillere kadar hassas noktaları olan bir mesele bu. Bu nedenle fazlaca kitap yazıldığı gibi beden dilinin nasıl olması gerektiğine dair de kurslar açılmaktadır. İşte bu da beden dilinin kültürden kültüre farklılık göstermesiyle alakalı birşey. Yani bizim toplumumuzda belirli olan bir beden hareketi, başka toplumda o anlama gelmiyordur ve gelmek zorunda da değildir. Kısacası evrensel bir kategori olarak nitelendirmek yanlış olacaktır. 
Tepkiler:

28 yorum:

  1. Olmamış bu şef,ilk izlenimin kısacık bir anda oluştuğunu ve edindiğin kanaatın aradan yıllar geçse de değişmesinin güç olduğunu zira insanın beyninin tembel olduğunu ve şematik düşünmeye meyilli olduğunu falan da ben ekleyim izninle ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uykusuzdum, hızla yazdım falan gibi bahaneler uyduramıyor muyduk? :) o nasıl cümleydi yahu, teşekkür ediyorum. Benim ilk izlenimlerimin hepsi değişmiş şimdi düşündüm de.

      Sil
  2. İlk izlenim önemlidir ama herşey değildir kanımca..bizi hoş bir şekilde şaşırtan insanlar da olabiliyor bazen insanın algı ve yargıları ile de ilgili biraz..

    (Not:blogda iletişim kutusu ve reklamlar ekranın yarısını kaplıyor okumak yorum yapmak da zorlaşıyor bilginize.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet haklısınız, yargılar gerçekten önem taşıyor.

      Aslında reklam yok ama sanırım açılır kapanır kutucuklarda bir sıkıntı oldu. En kısa zamanda ilgileneceğim, teşekkür ediyorum uyarınız için.. :)

      Sil
    2. Sen cepten girde gör bakalım şef,related links yapmışsın ya sil onu.

      Sil
    3. Evet ben hiç telefondan girmiyordum şuan anladım sorunu. En kısa zamanda düzelteceğim..

      Sil
  3. İlk izlenim önemli.Hani şu elektrik meselesi var ya uyduruk bir şey değil aslında ama içini boşalttık iyice o kavramın :))Teşekkürler :)) Sizi takibe aldım tabi ki :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben o elektrik meselesine çok gülüyorum ama sanırım dediğiniz gibi hızlı tükettik onu da :) Ben teşekkür ediyorum.. :))

      Sil
  4. İlk izlenim çok önemli, çoğu zaman evet. Ama izlenimimizi önyargı ile de karıştırmamak lazım. Özellikle dış/fiziksel görünüme bakarak edindiğimiz ilk izlenimin yanıltıcı olma olasılığının yüksek olduğunu düşünüyorum.
    Faydalı bir paylaşım olmuş. Teşekkür ederiz. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katılıyorum ama malesef günümüzde bu pek mümkün olmasa gerek:) Sevindim o halde, ben teşekkür ederim :)

      Sil
  5. İletişimin yüzde 93 lük kısmında beden dili etkili olduğu söyleniyor.Gerçekten çok önemli birşey.

    YanıtlaSil
  6. ayy ben göz temasından çok çekinirim yaaa utangaç biri olaraktan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa gerçekten mii :) Göz teması kurmayınca da sanki uzay boşluğuna konuşuyormuş gibi hissediyorum ben ya :))

      Sil
  7. İlk izlenim bir kac saniyeden olusuyor ve genelde bu saydiklarindan sadece bi tanesine hayran kaliyor yada begenmiyorlar.:) Eger hepsine bayilirsan off aşıksın bile. 😀 Şaka bir yanada ilk izlenim cogunlukla yaniltir insanlari.Zamanla taniyabiliriz bence :)

    YanıtlaSil
  8. Birisi hakkında ilk hissetiklerim neyse öyle devam ediyor. İyiyse iyi, kötüyse kötü. Bazı insanların yaptığı gibi tipine bakıp önyargılı olmamaya çalışıyorum. Genelde konuşmalarına ve hareketlerine bakarım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim bazı kötülerim iyi, bazı iyilerim kötü olmuş zamanla. Evet en doğrusu o gerçekten..

      Sil
  9. İlk dəfə çox mühimdir , məncə də hər şey göz ilə başlayır əslində. Amma mən də niyəsə həmişə tərs olur. İlk dəfə kimdənsə xoşum gəlsə mütləq o pis biri çıxacaq , ya da tərsinə ilk dəfə kimdən zəhləm getsə demiyimdə xoşum gəlməsə o mütləq yaxşı biri olacaq. Məndə artıq ilk dəfə xoşum gələn birindğn qaçır , xoşuç gəlməyənə isə yaxınlaşmaq istəyirəm. 6 cı hissim mğni aldatmaq istəyir amma mən onu aldadıram😀😀😀..
    Bu arada əgər istəsən mənimdə bloquma göz atarsan
    Www.cesursevgimeleyi.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok hoştu bu yorum :D Sanırım bazen gerçekten de tersini yapmak gerekiyor hislerin. :) Teşekkür ediyorum ve hemen uğruyorum.. :)

      Sil
  10. İlk izlenim değişebilir, eğer görmeyi seçiyorsak. Yüz ifadeleri benim için ilk sırada geliyor. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görmeyi seçiyorsak değil mi, ay çok doğru vallahi.. :)

      Sil
  11. Bence oldukça önemli özellikle beden dili beni olumlu veya olumsuz yönde etkileyebiliyor :)

    YanıtlaSil
  12. İlk izlenim çok önemli tabii ama değişebilir de bence. Genel olarak beden dili mühim bir konu diye düşünüyorum. Kişilik beden diline yansıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru, kişilik baya mühim gerçekten..

      Sil
  13. Merhaba! :) Blogunuzu yeni keşfettim ve takibe aldım. Sizide kendi bloguma beklerim,takip ederseniz mutlu olurum 💎 www.nurundelidolublogu.tk 💎

    YanıtlaSil