4 Ağustos 2017 Cuma

Sartre ve Ağır Yaşamak

Hayatımda ilk defa Jean Paul Sartre ismini duyduğumda dipsiz bir depresyon kuşağına doğru yol aldığımızı düşünmüştüm. Sonra anladım ki haklıymış, hatta bazen bu haklılık hafif ukalalığa evrilmiş... Kendisinin doğru ağızlardan, doğru fikirlerle dinlenilmesi gerektiği düşüncesindeyim zira varoluşçuluk hakkında muhtemelen herkesin bir fikri var. Neyse, bakalım buhranlı Sartre nasıl dökmüş içindekileri...



  • "Yaşarken başımızdan hiçbir şey geçmez. Dekorlar değişir, kişiler girer çıkar yalnız. Başlangıçlar da yoktur; günler anlamsız bir biçimde birbirine eklenir durur; sonu gelmez, tekdüze bir ekleniştir bu."

  • "Hayatta yapılacak o kadar çok hata var ki; aynı hatayı yapmakta ısrar etmenin anlamı yok."

  • "İki kent arasındayım, biri bilmiyor beni; öteki artık tanımıyor."

  • "Bu sevinçli, akıllı uslu insan sesleri arasında yalnızım. Bütün bu adamlar, vakitlerini dertleşmekle, aynı fikirde olduklarını anlayıp mutluluk duymakla geçiriyorlar. Aynı şeyleri hep birlikte düşünmeye ne kadar önem veriyorlar!"

  • "Her an bazı insanlar arasında ve yeryüzünün bir yerinde var olmak ve fazlalık olduğumu bilmek, benim kaderim olduğuna göre, herkes tarafından ve her yerde su, ekmek ve hava gibi aranan birşey olmayı özlüyorum."

  • "Bana öyle geliyor ki yalnızlığa söz geçirmek olanak dışı..."

  • "Değişen hiçbir şey yok ama yine de herşey başka bir biçimde varolup gidiyor. Anlatamıyorum. Bulantıya benziyor bu, ama aynı zamanda onun tam tersi. Sonunda başımdan bir serüven geçiyor, kendimi sorguya çekince kendimin, kendim olmaklığımın ve burada bulunmaklığımın başımdan geçtiğini görüyorum. Geceyi yarıp geçen benim. Bir roman kahramanı gibi mutluyum."
Bence

15 yorum:

  1. Varolmak ve varlığa bir anlam yükleyebilmek... Ne zor.
    Düşündükçe insanın depresif olmaması mümkün değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız ben de aynı şeyi düşünüyorum. Buraya hepsini yazmadım ama özellikle bazı fikirleri var ki, bence insanı derinden yaralayacak cinsten..

      Sil
  2. Düşündükçe çıkılamıyor içinden.. Varoluşçuluk akımı gibi çeşitli akımları ve kuramcılarını üniversite zamanımda görmüştüm. Bu yazın beni ders notlarıma götürdü. :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok ince bir çizgi var arada ama fazla düşünmek de iyi gelmiyor doğrusu.. Aslında beni de biraz ders notlarıma götürmüş olabilir :)

      Sil
  3. "Her an bazı insanlar arasında ve yeryüzünün bir yerinde var olmak ve fazlalık olduğumu bilmek, benim kaderim olduğuna göre, herkes tarafından ve her yerde su, ekmek ve hava gibi aranan birşey olmayı özlüyorum."

    Ah Sartre... İçimi mi okudun ne :) Melankolik ama genellikle anlamlı buluyorum Sartre'yi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evett tam bir melankoli, tarzım farkım demiş belki de ;) Bence fazlalık olduğunu hissetmiş ama herkes tarafından aranıyor olsaydı da bir süre sonra uzaklaşmak isterdi bundan..

      Sil
  4. Sartre ve Kafka'nın bileşiniyimdir.Yani evet çekilmezim.

    YanıtlaSil
  5. Okuyorum güzel geliyor gibi sonra tam bir mana veremiyorum. Değişik cümleler. Felsefi tarzda cümlelerden hep uzak durmusumdur ondandir belki de

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki de alttan alta verdiği o tedirginlik hissinden dolayıdır.. :)

      Sil
  6. Alıntılar çok güzel, Satre okumak istiyordum, şimdi daha da çabuk okumak istiyorum :). Eline sağlık :).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, süper o zaman ;))

      Sil
  7. Sartre ve Camus atışmasına da değinmelisin bir yazıda :)

    YanıtlaSil